Hi, How Can We Help You?
خدمات 0 تا 100 پذیرش و ویزا تحصیلی استرالیا، کانادا و انگلستان

Blog

می 29, 2022

نوتشتن انگیزه نامه (SOP)

انگیزه نامه که به عنوان “بیانیه هدف” (statement of purpose) شناخته می شود سندی است که در آن صلاحیت حرفه ای و انگیزه شخصی خود را در مورد انتخاب تحصیل یک رشته تحصیلی خاص در دانشگاه خاص توصیف می کنید. این سند شخصی ترین و مهمترین مدرکی است که می‌توانید برای ارسال به دانشگاه در طی مراحل اپلای تهیه کنید. اغلب اوقات انگیزه نامه بیشترین تاثیر را در روند پذیرش و ریجکت در دانشگاهی که برای ان اپلای می کنید را دارد.

نگارش انگیزه نامهویژگی های یک Sop خوب و قدرتمند:

یک SOP  قدرتمند مشخص کننده انگیزه‌ها، آینده تحصیلی و کاری شما برای هیئت پذیرش و کمیته بررسی مدارک و یا استاد مورد نظرتان است.

از میان تمام مدارک شما ، sop تنها مدرکی است که انگیزه و اشتیاق شما را برای ادامه مسیر و عزم و اراده تان را نشان می دهد و بسیار دقیق بررسی می شود. و تنها راهی است که از طریق آن می توانید مهارت ها و دانش خود را قبل از مصاحبه شخصی به نمایش بگذارید.

در واقع در انگیزه نامه باید به این دو سوال پاسخ دهید که چرا کمیته پذیرش باید شما را از میان متقاضیان دیگر انتخاب کند؟ و با تحصیلاتی که بورس تحصیلی در اختیار شما قرار می دهد چه خواهید کرد؟

تفاوت رزومه با  SOP :

رزومه مدرکی است از گذشته شما که تجارب و توانایی هایتان را در حوزه خودتان نشان می دهد و میزان حرفه ای بودن شما را مشخص می کند. اما انگیزه نامه نامه ای است که تصویری از آینده شما در این مسیر را نشان می دهد و عزم و اراده و شخصیت شما رو به طور دقیق بررسی می کند.

نگارش انگیزه نامهچگونه یک انگیزه نامه خوب بنویسم؟

ساختار انگیزه نامه درست مانند هر نامه دیگری، دارای سه بخش مقدمه، بدنه و نتیجه است. در مقدمه، شما باید نام، سطح تحصیلات خود و برنامه ای را که برای آن درخواست می کنید ذکر کنید.

در قسمت بدنه، باید حدود دو یا سه پاراگراف را ذکر کنید. جایی که قرار است هر گونه تجربه مرتبط را در آن قرار دهید. همچنین می‌توانید هر یک از دوره‌های کارآموزی بدون حقوق و دستمزدی را که در زندگی خود داشته‌اید، فعالیت‌های داوطلبانه، برنامه‌های آموزشی ویژه یا هر چیز دیگری که به شما کمک می‌کند از سایر کاندیداها متمایز شوید، توضیح دهید. در پاراگراف بعدی می توانید اهداف آموزشی خود را مورد بحث قرار دهید. می خواهید در زندگی خود به چه چیزی برسید یا چرا برای برنامه بورس تحصیلی خاص درخواست می دهید. در پاراگراف آخر به طور خلاصه در مورد برنامه ها و رویاهای آینده خود صحبت کنید. شما می خواهید پس از اتمام تحصیلات خود به این هدف برسید.

بدنه نامه می تواند شامل موارد زیر باشد:

شغل آکادمیک گذشته شما – اگر برنامه های مشابه را با موفقیت به پایان رسانده اید، به خصوص با نمرات یا موفقیت های عالی، این می تواند نشان دهد که احتمالاً چقدر در این برنامه موفق خواهید بود.

دستاوردهای گذشته – دستاوردها، جوایز و دستاوردهای غیرانتفاعی گذشته می تواند راهی عالی برای نشان دادن این باشد که احتمالاً در برنامه موفق خواهید شد و کارهای بزرگ انجام می دهید.

سابقه کاری – شاید شما دستاوردها یا موقعیت های شغلی فوق العاده ای داشته اید، به خصوص اگر مربوط به برنامه شما باشد. اینها نه تنها نشان می‌دهند که شما می‌توانید مطالب را یاد بگیرید، بلکه نشان می‌دهد که مایل به استفاده از آن هستید و می‌توانید این کار را انجام دهید.

آرزوهای شغلی – همه افراد با رویاهای بزرگ را دوست دارند، به خصوص زمانی که فکر می کنند می توانند به آنها دست یابند

نامه را با یک نتیجه گیری ساده ببندید و بگویید چقدر از این فرصت هیجان زده هستید. باید برنامه های آینده شما را جمع بندی کند. دید روشنی از آینده بسازید.

انگیزه نامه شما برای بورسیه باید حدود 500-1000 کلمه باشد. در حالت ایده آل، باید یک صفحه با پاراگراف های کوتاه باشد.

نگارش انگیزه نامهنباید ها در نگارش انگیزه نامه

یک انگیزه نامه خوب می تواند نقاط ضعف شما را پوشش دهد و شانستان را برای اخذ پذیرش افزایش دهد اما اگر نکات لازم را رعایت نکنید همین sop نقطه ضعفتان خواهد شد و به سادگی ریجکت خواهید شد.

هنگام نوشتن انگیزه نامه برای بورسیه چند کار وجود دارد که نباید انجام دهید. زیرا می تواند تأثیر بدی بر داور بگذارد. شما باید نامه ای را به خوبی و بدون هیچ گونه غلط املایی یا دستوری بنویسید،و پیشنهاد می شود فقط از لحن حرفه ای و عبارات پیشرفته استفاده کنید (نه لحن عامیانه). برای اینکه خود را واضح تر نشان دهید، باید چند مثال مرتبط با تجربیات گذشته و حال و آینده خود ارائه دهید و از هرگونه تعمیم مبهم دوری کنید. مشخص باشید.

با این تفاسیر در مورد انگیزه نامه، نتیجه می گیریم که با توجه به اهمیت آن باید از کیفیت لازمی برخوردار باشد و منحصربفرد و به دور از کپی برداری باشد. از آنجایی که اعضای کمیته پذیرش سالانه بیش از صدها درخواست دریافت می کنند که همراه با اسنادی از قبیل انگیزه نامه هستند به راحتی می توانند تشخیص دهند که چه متنی کپی برداری شده و خلاف واقع است و از آثار رایج در اینترنت به سرقت رفته است.

علاوه براین اکثر دانشگاه ها ابزاری برای بررسی میزان کپی بودن متن اسنادی مانند انگیزه نامه و کاورلتر را دارند تا میزان اعتبارشان سنجیده شود. از این رو پیشنهاد می شود که برای نگارش اسنادی مانند انگیزه نامه و کاورلتر خلاقیت داشته باشید. زیرا با کپی کردن از آثار موجود در اینترنت فقط به طور موقت کار خود را پیش می برید اما درصد موفقیت شما بسیار پایین می آید. بنابراین برای متقاعد‌ کردن اعضای کمیته پذیرش یا یک استاد، باید شخص متفاوتی باشید و ویژگی های خود را در معرض نمایش قرار دهید.

اگر یک انگیزه نامه عالی بنویسید، واقعاً می توانید شانس متمایز شدن از سایر متقاضیان را افزایش دهید.

برای مشاهده و دانلود رایگان نمونه انگیزه نامه های مختلف به این لینک مراجعه کنید.

هزینه نگارش SOP در صفحه ثبت سفارش درج شده است. با پرداخت هزینه SOP، سفارش شما تائید شده و کارشناس مجموعه برای هماهنگی های لازم با شما تماس میگیرد.

☑️ پیشنهاد مطالعه: نگارش رزومه | نگارش کاورلتر | نگارش استادی پلن

ما با کمک گروهی حرفه ای و متخصص در زمینه اپلای و مهاجرت تحصیلی مفتخریم که خدمات با کیفیت تضمینی را با کمترین قیمت به شما عزیزان ارائه دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

This field is required.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*This field is required.