+1 امتیاز
در هلند توسط (770 امتیاز)
ویرایش شده توسط

چطور میتونم برای ارشد هلند اپلای کنیم؟

1- تفاوت دانشگاه‌های اپلاید ساینس و ریسرچ بیسد در مقطع ارشد هلند چیست؟ آیا مدرک دانشگاه‌های اپلاید ساینس معتبر است؟ آیا از دانشگاه‌های اپلاید ساینس می‌شود برای دکتری اقدام کرد؟

2- آیا برای پذیرش در مقطع ارشد نیاز به مکاتبه با اساتید هست؟

3- ددلاین اپلای کردن دانشگاه‌ها تا چه زمانی است؟

4- شهریه‌ی دانشگاه‌های هلند برای مقطع ارشد چه مقدار است؟

5- آیا سفارت هلند به گپ تحصیلی حساس است؟ آیا سفارت هلند برای صدور ویزا مدرک زبان می‌خواهد؟ آیا پروسه‌ی ویزا سخت است و نرخ ریجکت شدن بالا؟ آیا تمکن مالی و گردش حساب نیاز است؟

6- آیا همراهِ دانشجوی مستر می‎تونه ویزا بگیره؟ آیا حق کار در هلند دارد؟

7- آیا دانشجوی مستر می‌تونه در حین تحصیل کار کند؟

8- آیا ارشد مجدد در هلند امکان پذیر هست یا سفارت/دانشگاه ریجکت می‎کنه؟

9- تفاوت ارشدهای یکساله و دوساله چیست؟

9 پاسخ

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)
ویرایش شده توسط

1-  به طور خلاصه، هدف شکل‌گیری اپلاید ساینس‌ها ورود به دوره‌ی دکتری نیست همونطوری که از اسمش پیداست. هدف آماده‌سازی برای بازار کاره‌. معمولا این دانشگاه‌ها در رنکینگ نیستند. دانشگاه‌های ریسرچ‌ بیسد (مثل آمستردام، فو، لایدن و غیره) برعکس، متمرکز بر تربیت پژوهشگر هستند. اگر منطقی نگاه کنید، هنگام اقدام برای دکتری، در شرایط یکسان شانس کسی که از اپلاید ساینس فارغ‌التحصیل شده در رقابت با کسی که از دانشگاه ریسرچ‌ با رنک خوب مثلا ریسرچ مستر خونده بسیار کمتره‌. برخی اپلاید ساینس‌ها که رسما توی سایتشون اعلام کردند بعدتر نمی‌تونید دکتری ادامه بدید.

همه‌ی این موارد ممکنه استثنا هم داشته باشه البته؛ داریم راجع‌به احتمالات و میانگین صحبت می‌کنیم‌.

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

2- برای مکاتبه پذیرش ارشد باید بگیم خیر؛ پوزیشن‌های ارشد از قبل مشخص است و پروگرم‌ها در سایت دانشگاه‌ها قابل دسترسی است. برای سهولت جست‌وجو میشه از سایت‌های کمکی مثل https://www.mastersportal.com کمک گرفت (اما بهترین راه چک کردن مستقیم سایت دانشگاه‌هاست).

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

3- در مورد ددلاین اپلای دانشگاه های هلند برای دوره ارشد باید بگم: 

آیا پروگرم مورد نظر من صرفا برای ترم پاییز دانشجو می‌گیره یا برای بهار هم میشه اقدام کرد؟ بسته به دانشگاه و پروگرم پاسخ به این سوال ‌می‌تونه متغیر باشه. مثلا فرض کنید قراره برای ارشد علوم شناختی و مغز در دانشگاه آمستردام اقدام کنید؛ با جست‌وجو در گوگل (Master's + University of Amsterdam + Cognitive Science + Apply) به این صفحه هدایت خواهید شد که تمام اطلاعات لازم را پیدا می‌کنید. 

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

4- در مورد شهریه و اسکالرشیپ در دوره ارشد باید بگم شهریه برای دانشجوهای بین‌المللی معمولا از ده هزار یورو در سال شروع میشه. هر دانشگاه به شکل مستقل اسکالرشیپ‌ها مختلف را آفر میده که ممکن است بخشی یا در موارد نادر همه‌ی هزینه‌ی تحصیل را پوشش بده. بهترین کار برای یافتن این موارد مراجعه به سایت دانشگاست. واضح است که گرفتن اسکالرشیپ‌ها رقابتی است؛ نکته‌ی مهم دیگه اینکه ددلاین اپلای کردن برای اسکالرشیپ‌ها «معمولا» زودتر از ددلاین اپلای کردن پروگرم‌های ارشد است بنابرین به زمان‌بندی توجه کنید.

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

5- هلند معمولا به گپ تحصیلی و سن (حداقل برای پذیرش تحصیلی) کمتر حساسیت نشون داده. طرف حساب شما در کل پروسه‌ی اپلای دانشگاه است و نه سفارت؛ تمام مدارک اعم از مدرک زبان انگلیسی و تمکن مالی رو دانشگاه گردآوری می‎کنه و برای ویزای شما از طریق اداره‌ی امور مهاجرت هلند (IND) اقدام می‌کنه. اگر مدارک شما کامل باشه در اغلب موارد ویزا نامبر برای شما صادر میشه و سخت‌گیری خاصی تا به حال مشاهده نشده. سپس از سفارت هلند در تهران وقت می‌گیرید برای انگشت‌نگاری و کالکت کردن استیکر ویزا. پس از ورود به هلند از IND وقت می‌گیرید و کارت اقامت کوتاه مدت به میزان سنوات تحصیل دریافت می‌کنید (استکیر ویزایی که در پاسپورت می‌زنند صرفا سه ماه اعتبار دارد).
تمکن مالی هم دانشگاه چک می‌کند؛ برخی دانشگاه ها با گرفتن گواهی تمکن مالی از بانک ایرانی شما اوکی هستند (در این موارد نیازی نیست برای مدت طولانی پول در حساب شما باشه و گردش مالی بالایی داشته باشید)، اما برخی از شما می‌خوان که پول شهریه + هزینه‌ی یکسال زندگی را به عنوان تمکن به حساب دانشگاه واریز کنید (پس از ورود به هلند هزینه‌ی یکسال زندگی را به حساب بانکی شما در هلند بر می‌گردانند). جزئیات دقیق‌تر این موارد در سایت هر دانشگاهی بخش مربوط به ویزا پیدا میشه.

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

6- در مورد اینکه آیا همراهِ دانشجوی مستر هلند می‎تونه ویزا بگیره یا نه باید بگم پس از صدور ویزای دانشجو، باید برای همراه اقدام کنه که حدود سه ماه زمان می‌بره. همراه دانشجوی مستر حق کار نداره.

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

7- اجازه کار دانشجو ارشد در هلند: دانشجو می‌تونه در حین تحصیل ماکسیمم 16 ساعت در هفته به شکل پارت‌تایم، یا فول تایم بدون محدودیت در تابستان کار کند. حداقل دستمزد حدود 10-12 یورو در ساعت است. نکته‌ی مهم اما، در رشته‌های مرتبط به ساینس و در دانشگاه‌های ریسرچ بیسد، دوره‌ی ارشد دوره‌ای بسیار پر استرس و فشرده است. بنابرین شاید واقع‌گرایانه نباشه که روی کار در هنگام تحصیل در همه‌ی ایام سال حساب کنید.

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

8- درمورد ارشد مجدد در هلند و حساسیت سفارت/دانشگاه برای پذیرش و ویز: امکان پذیره و حساسیت خاصی روش نیست.

0 امتیاز
توسط (1.4k امتیاز)

9- تفاوت ارشدهای یکساله و دوساله: ارشدهای یکساله 60 واحد و دوساله 120 واحد است. معمولا دوساله‌ها را «ریسرچ مستر» می‌نامند. تفاوت عمده در گزینش دروس مرتبط با پژوهش است (مثلا آمار، اینترشیپ، تز طولانی مدت) و آمادگی بیشتر برای ورود به دوره‌ی دکتری است. هردو ارشد برای ورود به بازار کار و دکتری معتبر است، ولی در شرایط یکسان، ارشدهای دوساله شانس بیشتری برای ورود به دوره‌ی دکتری دارند.

Smiley face

به سامانه مشاوره تحصیلی بورسیه خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران این مجموعه.

132 سوال

198 پاسخ

174 دیدگاه

58 کاربر

...