0 امتیاز
در انگیزه نامه (SOP) توسط (5.9k امتیاز)
نکات نگارشی برای تدوین یک انگیزه نامه استاندارد جهت اپلای را با یکدیگر به اشتراک میگذاریم.

7 پاسخ

0 امتیاز
توسط (5.9k امتیاز)
ویرایش شده توسط

ساختار هر پاراگراف در نگارش انگیزه نامه

پاراگراف اول SOP
این پاراگراف از یک یا دو جمله تشکیل شده است و هدف نگارش شما را نشان می دهد یعنی سابقه و مختصری از شما و علایق علمی و اهداف آینده تان را بیان می کند.

پاراگراف دوم SOP
این پاراگراف بیان کننده پیشینه تحصیلی، نشان دهنده آمادگی شما برای این رشته و مقطع است. این قسمت شامل فراز و نشیب های دوره کارشناسی، تفاوت بین معدل ابتدا و انتهای دوره تحصیل، کسب نمره خوب در آزمون ورودی برای دوره کارشناسی ارشد (در صورت نیاز) می باشد تا توجه کمیته پذیرش یا استاد را جلب کند.

پاراگراف سوم SOP
این پاراگراف توصیفی از اهداف حرفه ای شماست. با اینکه SOP خلاصه ای از اهداف و سوابق می باشد، اما می تواند تاییدی بر صلاحیت شما برای پذیرفته شدن در یک رشته تحصیلی خاص نیز باشد. این بند به همراه بند قبلی به هیات پذیرش تضمین می دهد که شما دانشجویی هدفمند هستید.

پاراگراف چهارم SOP
این پاراگراف بیان کننده موضوع مورد علاقه شما برای ادامه تحصیل است. حال که شما علایق، سوابق و اهداف حرفه ای خود را در قسمت های قبل مشخص کرده اید، باید توجه کنید که بهترین راه برای ارتباط بین سال های تحصیلی و موفقیت در حرفه مورد نظرتان، مطالعه رشته ی است که درخواست ادامه تحصیل در آن را داده اید. بنابراین تا جایی که امکان دارد دقیق باشید.

0 امتیاز
توسط (5.9k امتیاز)

نکات کلی درباره نگارش SOP

  1. حجم SOP به دانشگاه مربوطه بستگی دارد اما معمولا بین 1 تا 2 صفحه است.
  2. در SOP نکات مثبت و قوت خود که ممکن است شما را از دیگران متمایز کند را برجسته کنید. توجه داشته باشید که این نکات کاملا صادقانه مطرح شوند.
  3. با توجه به اینکه هر شخص در طول زندگی مسیری متفاوت را برای کسب موفقیت حاصل شده طی کرده و می‌کند، لذا به هیچ وجه SOP را با کپی کردن نوشته‌های موجود دیگران تهیه نکنید.
  4. از یک انگیزه نامه برای چند دانشگاه استفاده نکنید.
0 امتیاز
توسط (5.9k امتیاز)
ویرایش شده توسط

اسامی متداول انگیزه نامه

    Statement of Intent
    Motivation Letter
    Cover Letter
    Letter of Intent

نکات مهم:

  1. از داستان پردازی و قصه گویی اکیدا پرهیز کنید، به این دلیل که اساتید و کمیته پذیرش وقتی برای مطالعه داستان زندگی تمام متقاضیان را نداشته و از حوصله شان نیز خارج می باشد. بنابراین بهتر است که انگیزه ها و اهداف خود را برای ادامه تحصیل در زمینه مربوطه بیان کنید.
  2. انگیزه نامه بیش از هر چیزی به آینده و انگیزه ها مربوط می شود و قطعا متاثر از گذشته متقاضی نیز می باشد. ولی به طور کلی انگیزه نامه برای آینده اهمیت بیشتری دارد، به همین دلیل سعی شود تا بین مطالب آینده و گذشته توازن برقرار شود.
0 امتیاز
توسط (5.9k امتیاز)
ویرایش شده توسط

سوالاتی که باید در انگیزه نامه جواب داده شود:

  1. دلیل شما برای انتخاب این دانشگاه خاص برای ادامه تحصیل و اپلای چیست؟
  2. دلیل شما برای انتخاب این رشته چیست؟
  3. چه ویژگی از این دانشگاه یا کالج شما را مجذوب کرده است؟
  4. تجربه شما در رشته ای که قصد دارید اپلای کنید چقدر است؟
  5. چه تجربیات جدیدی را قصد دارید در این دانشگاه بدست بیاورید؟
  6. هدف و تصمیم شما بعد از اتمام تحصیلتان چیست؟
  7. آیا قصد دارید که کارهای پژوهشی و تحقیقتی انجام دهید یا به دنبال شغل هستید؟
  8. آیا قصد دارید با استاد خاصی کار تحقیقاتی انجام دهید؟ در صورتی مثبت بودن جواب، آنها را نام ببرید.
  9. چه توانایی خاصی دارید که در برنامه های علمی دانشگاه بکار گرفته شود؟
  10. علاقه و تفریح شما جدا از تحصیل و کار چیست؟
  11. چه ویژگی و توانایی دارید تا لازم است دانشگاه از آن مطلع باشد؟
0 امتیاز
توسط (5.9k امتیاز)

از لحاظ نگارشی، SOP  بین 250 تا 1000 کلمه باید باشد و در چند پاراگراف نوشته شود. موارد بسیار مهمی که در هدفنامه باید توضیح داده شود به آن ها اشاره خواهیم کرد.

1. معرفی خود در انگیزه نامه

در قدم نخست برای نگارش انگیزه نامه باید به معرفی خود بپردازد و اینکه سوابق علمی و پژوهشی در چه سطحی می باشد و در مورد کارهایی که تا بحال انجام داده است توضیح دهد.

2. دلایل گزینش در انگیزه نامه

در قدم بعد متقاضی باید دلیل اینکه این کشور را انتخاب کرده است را توضیح دهد و سپس دلیل انتخاب این رشته  را تشریح کند. سپس باید به آن اشاره شود که چرا این دانشگاه را انتخاب کرده است و هدف از انتخاب این دانشگاه را برای ادامه تحصیلات خود را توضیح دهد. بنابراین می توان از امتیازاتی نظیر رتبه دانشگاه نام برد.

3. مسیر شغلی آینده در انگیزه نامه

در قدم بعد، باید مسیر شغلی آینده توضیح داده شود و اینکه این رشته از نظر علمی و از لحاظ شغلی چه کمکی به شما می کند.  ذکر این نکته مهم است که در انگیزه نامه باید بیشتر به جنبه های مسائل آکادمیک پرداخت.

یک انگیزه نامه قوی باید یک مقدمه خوب و قوی داشته باشد، قسمت میانی و نتیجه گیری داشته باشد. یک مقدمه مناسب در واقع چارچوبی  مناسب برای ادامه ی نگارش متن فراهم می کند .

0 امتیاز
توسط (1.6k امتیاز)
ویرایش شده توسط

تقریباً تمام انگیزه‌نامه ها از لحاظ لحن به دو دسته تقسیم می‌شوند:

نوشتن انگیزه نامه رسمی

در لحن رسمی اینطور به نظر می‌رسد که برای نیروی نظامی نامه نوشته‌اید. در نوشتن SOP های با لحن محاوره ای نیز به نظر می‌رسد ایمیل دوستانه‌ای را به دوستی صمیمی فرستاده‌اید. دانشجویان اغلب تصور می‌کنند اگر از لحن رسمی استفاده کنند، انگیزه‌نامه‌شان از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

نوشتن انگیزه نامه دوستانه

در مقابل دانشجویانی هستند که تصور می‌کنند، لحن دوستانه مناسب‌تر است. اما با یک نگاه می‌توان فهمید که هیچ‌ یک از این دو، روش‌های مناسبی برای نوشتن انگیزه‌نامه نیستند. لحن محاوره‌ای بهترین و امن‌ترین راه نوشتن انگیزه‌نامه است. طوری بنویسید مثل اینکه دارید با کسی صحبت می‌کنید، اما از نوشتن جملات غیرجدی نیز بپرهیزید.

0 امتیاز
توسط (5.9k امتیاز)
ویرایش شده توسط

ترتیب موضوعات در نگارش انگیزه نامه  

  1. نقطه شروع
  2. سابقه تحصیلی
  3. دلیل انتخاب مقصد تحصیلی
  4. تجربیات مرتبط
  5. اهداف پیش رو
  6. نتیجه گیری
  7. تشکر و قدردانی
Smiley face

به سامانه مشاوره تحصیلی بورسیه خوش آمدید, مکانی برای پرسش سوال و دریافت پاسخ از دیگر کاربران این مجموعه.

133 سوال

199 پاسخ

174 دیدگاه

60 کاربر

...