Hi, How Can We Help You?
خدمات 0 تا 100 پذیرش و ویزا تحصیلی استرالیا، کانادا و انگلستان
سپتامبر 9, 2023

ریسرچ پلن چیست؟ راهنمای نگارش

5/5 - (1 امتیاز)

نحوه نوشتن طرح تحقیق (به علاوه تعریف و مثالها)

ریسرچ پلن چیست و چگونه میتوان نگارش ریسرچ پلن را بصورت استاندارد انجام داد؟ چه در حال شروع تحقیقات شخصی یا حرفه ای باشید، داشتن یک برنامه تحقیقاتی برای پروژه آینده خود می تواند به دلایل زیادی مهم باشد. یک طرح تحقیقاتی به شما این امکان را می دهد که سازماندهی شده و به سمت اهداف خود جهت گیری کنید. یادگیری بیشتر در مورد نحوه نوشتن یک طرح تحقیقاتی می تواند به شما در بهبود وظایف تحقیقاتی و گرفتن نتایج بهتر کمک کند.

در این مقاله به بررسی چیستی طرح تحقیق می پردازیم، دلیل اهمیت آن را توضیح می دهیم و نحوه نگارش طرح تحقیق را مرحله به مرحله توضیح می دهیم.

طرح تحقیق چیست؟

ریسرچ پلن یک نمای کلی مستند از کل پروژه شما است، از تحقیقاتی که انجام می دهید تا نتایجی که انتظار دارید در پایان پروژه بیابید. در یک برنامه تحقیقاتی، شما اهداف خود، مراحل رسیدن به آنها و هر آنچه را که برای جمع آوری نتایج خود نیاز دارید تعیین می کنید. برنامه های تحقیقاتی به هدایت یک تیم یا فقط خودتان به سمت یک برنامه تعیین شده کمک می کند. این می تواند به سازماندهی شما یا یک تیم کمک کند تا درک کاملی از آنچه باید انجام شود و چه زمانی انجام شود.

اینها همچنین می توانند برای اعضای خارجی پروژه مفید باشند. اگر پروژه‌ای را مدیریت می‌کنید که شامل ذینفعان یا دیگر انواع ناظران خارجی است، یک طرح تحقیقاتی می‌تواند به اطلاع همه در مورد پیشرفت و جهت کلی پروژه کمک کند. متخصصان معمولاً سند طرح تحقیق خود را با تغییر اهداف یا منابع به روز می کنند تا گسترده ترین اطلاعات را به همه ارائه دهند.

چرا طرح تحقیق مهم است؟

یک طرح تحقیقاتی به دلایل زیادی برای پروژه شما مهم و مفید است، از جمله:

به سازماندهی پروژه شما کمک می کند

یک طرح تحقیقاتی مهم است زیرا می تواند به شما در سازماندهی عناصر مختلف پروژه کمک کند. با یک طرح تحقیقاتی، می توانید از پیش تعیین کنید که چه کسی در پروژه مشارکت دارد، مراحل پروژه چیست و چگونه می توانید اطلاعات یا نتایجی را که از پروژه به دست می آورید مستند کنید. یک طرح تحقیقاتی می تواند به شما در سازماندهی اهدافتان کمک کند و به شما این فرصت را می دهد که قبل از شروع پروژه خود یک جدول زمانی آزمایشی ایجاد کنید.

شرکت کنندگان را در جریان قرار می دهد

دلیل دیگری که ایجاد یک طرح تحقیقاتی برای پروژه شما مهم است این است که به همه افراد درگیر کمک می کند تا به روز باشند. در طول یک پروژه تحقیقاتی، ممکن است شرکت کنندگانی داشته باشید که به شما کمک کنند، مانند دوستان، کارمندان یا اعضای خارجی یک شرکت. صرف نظر از زمینه پروژه شما، شخصی یا حرفه ای، ایجاد یک طرح تحقیقاتی به همه اجازه می دهد که هم محدوده و هم مراحل مربوط به پروژه را ببینند. همچنین می‌تواند به‌عنوان یک جدول زمانی کلی برای یک پروژه عمل کند و به همه این امکان را می‌دهد که طرح کلی زمانی که نیاز به انجام هر کار دارند را درک کنند.

هدف پروژه شما را مشخص می کند

ایجاد یک طرح تحقیق قبل از شروع تحقیق می تواند به شما در تعیین هدف پروژه کمک کند. در حالی که ممکن است هدف یک پروژه را درک کنید، همسو کردن آن هدف با انتظارات دیگران ممکن است نیاز به توضیح داشته باشد. نوشتن یک بخش مختصر در برنامه تحقیقاتی خود در مورد اهداف پروژه و انتظارات شما می تواند به همه کمک کند تا درک بهتری از نحوه مشارکت آنها در هدف طرح داشته باشند. حتی اگر شما تنها شرکت کننده در طرح باشید، بازگویی هدفتان بر روی کاغذ می تواند به شما کمک کند تا خود را بهتر با اهداف خود هماهنگ کنید.

حواس پرتی را از بین می برد

یک طرح تحقیقاتی می تواند با محدود کردن عوامل حواس پرتی در طول پروژه به شما کمک کند. اگر سندی ایجاد کنید که تمام مراحل پروژه، هدف پروژه و یک جدول زمانی اولیه را مشخص کند، احتمال اینکه تیم با مراحل، موارد یا اهداف اضافی منحرف شود، کمتر است. یک طرح تحقیقاتی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که تیم فقط روی موارد ضروری کار می کند تا برنامه های اضافی یا موارد تحقیقاتی. اگر خودتان روی این طرح تحقیقاتی کار می کنید، داشتن یک ایده مستند از کاری که قرار است انجام دهید می تواند به شما در سازماندهی افکارتان و مدیریت بهتر انتظاراتتان از کل پروژه کمک کند.

وظایف پروژه های فردی را برنامه ریزی می کند

اگر در طول تحقیق خود با دیگران کار می کنید، ایجاد یک برنامه می تواند به شما کمک کند تا وظایف را برای همه برنامه ریزی کنید. با یک طرح تحقیقاتی، می توانید وظایف مختلفی را به شرکت کنندگان مختلف بر اساس مهارت هایی که به پروژه می آورند، اختصاص دهید. اگر به تنهایی روی پروژه کار می کنید، داشتن یک برنامه تحقیقاتی می تواند به شما در تعیین اهداف به صورت واقع بینانه کمک کند. تعیین اهداف واقع بینانه می تواند به شما کمک کند تا آنها را به درستی انجام دهید و به بهبود نگرش و انگیزه شما به سمت پروژه کمک کند. اگر پروژه تحقیقاتی شما بیش از چند هفته طول بکشد، تعیین وظایف و اهداف برای همه می تواند به آنها کمک کند تا انتظارات و ضرب الاجل های مناسب را در طول زمان حفظ کنند.

☑️ پیشنهاد مطالعه: نگارش رزومه | نگارش کاورلتر | نگارش استادی پلن

نحوه نوشتن طرح تحقیق

اگر می خواهید یاد بگیرید که ریسرچ پلن چیست برنامه خود را برای پروژه تحقیقاتی خود بنویسید، هفت مرحله زیر را در نظر بگیرید:

1. هدف پروژه را تعریف کنید

اولین قدم برای ایجاد یک طرح تحقیقاتی برای پروژه خود این است که تعریف کنید چرا و چه چیزی در حال تحقیق هستید. صرف نظر از اینکه با یک تیم کار می کنید یا به تنهایی، درک هدف پروژه می تواند به شما در تعریف بهتر اهداف پروژه کمک کند. اگر به صورت گروهی در حال تحقیق هستید، تعریف هدف پروژه می تواند به شما کمک کند تا وظایف را به بخش هایی تقسیم کنید تا کار را مدیریت کنید. به عنوان مثال، اگر وظیفه خود را تحقیق در مورد تاریخ یک کشور تعریف کنید، می توانید به برخی از اعضا مسئولیت تحقیق در تاریخ فرهنگی را بدهید، در حالی که دیگری به تحقیق در مورد تاریخ تضاد و غیره می پردازد.

2. شناسایی اهداف فردی

هنگامی که هدف کلی خود را برای یک پروژه مشخص کردید، اهداف یا مراحلی را که برای دستیابی به آن هدف نیاز دارید مشخص کنید. یادگیری مراحل فردی که باید برای رسیدن به هدف خود بردارید می تواند به شما در ساده سازی و درک بهتر فرآیندتان کمک کند. گروه های بزرگ در یک پروژه تحقیقاتی ممکن است از شناسایی اهداف فردی سود ببرند تا بتوانند وظایف را بر اساس افرادی که برای کمک در دسترس دارند تقسیم و تخصیص دهند. حتی زمانی که به تنهایی کار می کنید، تقسیم این دوره به چند مرحله کوچکتر می تواند به شما در شناسایی اهداف فوری که نیاز به توجه فوری دارند و اهداف نهایی که می توانند منتظر بمانند کمک کند.

3. روش تحقیق را انتخاب کنید

پس از تعیین هدف و مراحل فردی خود، گام بعدی برای ایجاد یک طرح تحقیق، انتخاب روش برای تحقیق شما است. تعیین اینکه از چه روش های تحقیقی می خواهید استفاده کنید می تواند به شما کمک کند تا قبل از شروع دوره تحقیق، فرآیندهای خود را ایجاد کنید. شما نیازی به استفاده از یک نوع تحقیق برای پروژه خود ندارید، اما تعیین انواع مورد نیاز می تواند به یک تیم کمک کند تا با هم کارآمدتر کار کنند. به عنوان مثال، برخی از افراد ممکن است در تحقیق از طریق مصاحبه بهتر از دیگران باشند. دانستن اینکه چه روش های تحقیقی در دسترس هستند و چه کسی برای هر کدام به بهترین وجه آماده است، می تواند تخصیص کار را آسان تر کند.

4. شرکت کنندگان را استخدام کنید و وظایف را تخصیص دهید

اگر می توانید، سعی کنید شرکت کنندگان را برای پروژه تحقیقاتی خود جذب کنید. این می تواند باعث شود کار شما نه تنها زمان کمتری بگیرد، بلکه ممکن است کارهای تحقیقاتی شما را ساده کند. اگر کار خود را بین گروهی از افراد تقسیم کنید، می توانید کار را بر اساس مهارت های فردی نیز تقسیم کنید. استخدام شرکت‌کنندگان برای پروژه تحقیقاتی‌تان ممکن است به شما این امکان را بدهد که روی مسائل مدیریتی بیشتری از طرح تمرکز کنید، مانند نحوه نمایش نتایج، تخصیص وظایف یا تغییرات سند.

تخصیص وظایف در یک برنامه تحقیقاتی تلاش تیمی می تواند به شما کمک کند تا کار را به طور مناسب تقسیم کنید. به محض اینکه متوجه شدید چند کار برای تکمیل یک پروژه لازم است، تخصیص وظایف را در نظر بگیرید. هرچه سریعتر و مؤثرتر وظایف را تخصیص دهید، تیم شما سریعتر می تواند به صورت جداگانه روی بخش هایی از یک پروژه کار کند.

5. خلاصه پروژه را تهیه کنید

خلاصه یا خلاصه پروژه راهنمای پروژه تحقیقاتی شماست که می توانید در مصاحبه های استخدامی، جلسات و مطالعات میدانی از آن استفاده کنید. یک خلاصه می تواند به شما یادآوری کند که چه سوالاتی را می خواهید از استخدام کنندگان احتمالی خود بپرسید، چه عناصری از پروژه تحقیقاتی را می خواهید بحث کنید و چگونه جلسات را در مورد موضوع نگه دارید. خلاصه پروژه ممکن است جدا از خود پروژه تحقیقاتی باشد و معمولاً شامل یک مقدمه و احتمالاً حتی سؤالات مصاحبه برای افراد استخدام شده باشد.

6. یک جدول زمانی واقع بینانه ایجاد کنید

هنگامی که همه را استخدام کردید و وظایف پروژه خود را مشخص کردید، هر هدف را در یک جدول زمانی آزمایشی قرار دهید. اگر با چند نفر کار می کنید، ممکن است بیش از یک جلسه برای ایجاد یک جدول زمانی قابل اجرا طول بکشد. هنگام ایجاد جدول زمانی خود، در نظر داشته باشید که هر هدف را در تاریخ هایی قرار دهید که در صورت عدم رعایت ضرب الاجل اعضای تیم، کمی زمان اضافی را در نظر بگیرید. این می تواند به جبران هرگونه تحول یا وقفه غیرمنتظره ای که ممکن است در طول تحقیق رخ دهد کمک کند.

همچنین ممکن است ایجاد یک جدول زمانی فیزیکی به شکل صفحه نمایش تخته سفید، ورق کاغذ یا ارائه دیجیتال مفید باشد. این می تواند به اعضا کمک کند تا زمانی که وظایف باید انجام شوند تجسم کنند. در صورت امکان، وظایف برچسب زدن را با صاحبان آنها در نظر بگیرید. حتی اگر به تنهایی روی این پروژه کار می کنید، ایجاد جدول زمانی خود برای وظایف می تواند به شما کمک کند تا کل پروژه تحقیقاتی خود را با آگاهی مشاهده کنید.

7. نحوه ارائه نتایج خود را مشخص کنید

قبل از شروع پروژه، قدم دیگری که می توانید بردارید این است که تعیین کنید چگونه می خواهید تحقیق خود را نمایش دهید یا ارائه دهید. بسته به زمینه و هدف تحقیق شما، ممکن است راه های زیادی وجود داشته باشد که بتوانید نتایج تحقیق خود را نشان دهید. به عنوان مثال، اگر این کار را برای یک شرکت به عنوان کارمند کمیسیون انجام می دهید، ممکن است بخواهید تحقیقات خود را به صورت حرفه ای مانند ارائه، جزوه یا جزوه ارائه دهید. اگر این تحقیق را خودتان یا برای نیازهای خود انجام می دهید، ممکن است نیازی به روش های ارائه حرفه ای نداشته باشید، مگر اینکه به دلایل سازمانی ترجیح دهید این کار را انجام دهید.

ساختار ریسرچ پلن

الگوی زیر را در نظر بگیرید تا به شما در شروع طرح تحقیقاتی خود کمک کند:

[Project title]

[List of project members for the research plan]

Project purpose: [Brief summary of the research plan’s purpose]

Objective 1: [Summary of the first objective]

Objective 2: [Summary of the second objective]

Objective 3: [Summary of the third objective]

General Timeline

[Insert a timeline graphic or set of summary bullets with dates to create a tentative timeline]

نکاتی برای ایجاد ریسرچ پلن

در زیر چند نکته وجود دارد که می توانید از آنها برای مؤثرتر کردن برنامه تحقیقاتی خود استفاده کنید:

بخش های مفصل بنویسید

همانطور که برنامه تحقیقاتی خود را می نویسید، هنگام ایجاد هر بخش تا حد امکان خاص باشید. ویژگی، به ویژه در پروژه های گروهی، می تواند به اعضای پروژه کمک کند تا به یاد بیاورند که چه کاری باید انجام دهند و چه کسی هر عنصر را مدیریت می کند. هنگام ایجاد جدول زمانی خود، از جمله مکان‌ها، زمان‌ها و نام‌های مناسب تا حد امکان می‌تواند به همه کمک کند تا دیدگاه روشنی از کاری که باید انجام دهند داشته باشند. اگر قصد دارید روی طرح تحقیق خود به تنهایی کار کنید، نوشتن یک طرح دقیق می تواند به شما کمک کند تا عناصر مهم در فرآیند تحقیق را بعداً به شما یادآوری کنید.

قبل از نصب تغییرات، با شرکت کنندگان طرح ملاقات کنید

اگر می خواهید تغییراتی در برنامه خود ایجاد کنید تا در طول زمان آن را بهبود ببخشید، قبل از نصب آن تغییرات، میزبانی جلسات را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین عناصر در تلاش های گروهی، ارتباط بین اعضاست. میزبانی جلسات برای بحث در مورد تغییرات جدید در هر پروژه یا طرحی می تواند به تیم کمک کند تا از وظایف فعلی خود مطلع و آگاه باشد.

اولویت بندی افرادی را که به جلسات مختلف دعوت می کنید در نظر بگیرید تا هر عضو حاضر دلیلی برای شنیدن اطلاعات ارائه شده شما داشته باشد. اگر مطمئن شوید که فقط از کسانی دعوت می‌کنید که به به‌روزرسانی‌ها نیاز دارند، می‌توانید در زمان سایر اعضای پروژه صرفه‌جویی کنید و به آنها اجازه دهید آن زمان را در پروژه شما مشارکت کنند.

منبع: indeed

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

This field is required.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*This field is required.